Lapin mielenterveysomaisten yhdistys perustettu

30.8.2018

Joukko FinFamin toiminnassa mukana olevia henkilöitä kokoontui tiistaina 29.8. Rovaniemen Järjestötalolle suunnittelemaan mielenterveysomaisille suunnattua toimintaa ja toiminnan organisointia. Samalla kokouksessa päätettiin perustaa Pohjois-Suomen ensimmäinen mielenterveysomaisten oma yhdistys. Yhdistys sai nimekseen Lapin mielenterveysomaiset – FinFami ry.

TIEDOTE 30.8.2018

Joka toinen suomalainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa mielenterveyden häiriöihin. Sairastuminen koskettaa myös heidän läheisiään ja perhettään. FinFami on järjestö, joka tarjoaa tietoa, tukea ja vertaisyhteisön kaikille omaisille, joiden läheinen on psyykkisesti sairastunut tai jotka ovat huolissaan läheisensä mielenterveydestä.

FinFamilla on yhteensä 17 jäsenyhdistystä ympäri Suomen, mutta tähän saakka toimintaa ei ole pohjoisessa Suomessa ollut lainkaan. Nyt asia on onneksi korjaantunut, kun vertaistukitoiminta on aloitettu Rovaniemellä. Toiminta on lähtenyt vauhdilla käyntiin ja yhteydenottoja on tullut paljon.

FinFami tähtääkin viime kädessä siihen, ettei kenenkään omaisen tarvitsisi jäädä ilman tukea. ”Sillä ajatuksella tähän toimintaan on lähdetty, että kaveria ei jätetä yksin”, toteaa myös Lapin uuden yhdistyksen puheenjohtaja Pekka Rompasaari.

Lapin FinFami-yhdistyksen perustamisen yhteydessä valittiin yhdistykselle myös ensimmäinen hallitus. Yhdistyksen perustamistoimissa ja rakenteiden luomisessa menee vielä hetki, mutta varsinainen toiminta on jo käynnissä ja siihen ovat tervetulleita kaikki, vaikka yhdistyksen jäseneksi ei vielä ole voinutkaan liittyä. Toiminta keskittyy toistaiseksi Rovaniemelle, mutta tulevaisuudessa toimintaa on tarkoitus ulottaa myös muille paikkakunnille.

Avoin vertaistukiryhmä kokoontuu syksyllä vielä 4.9., 9.10., 13.11. ja 11.12. klo 17.30-19 Rovaniemen Järjestötalolla. Samassa paikassa 14.9. klo 17 järjestetään Ensitietopäivä, jonka teemana on nuoruusiän psyykkinen sairaus. Lisäksi Lapin mielenterveysomaiset juhlistavat 9.10. valtakunnallista mielenterveysomaisten päivää eli Ilonan päivää.

Uuden yhdistyksen tulevasta toiminnasta löytää toistaiseksi parhaiten tietoa osoitteesta www.lappilaiset.fi/toimija/lapin-mielenterveysomaiset-finfami/ ja lisätietoa FinFamin toiminnasta yleisesti löytää osoitteesta www.finfami.fi.

Lisätiedot ja yhteydenotot

Arto Bäckström